۱٫ طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران احراز حویت مشتری الزامی است و حضور مشتری یا نماینده او به همراه کارت ملی در صرافی برای اولین مورد جهت تکمیل فرم اشتراک الزامی است.

۲٫ مشتری ملزم به تکمیل فرم درخواست حواله به صورت کامل ، خوانا و به لاتین می باشد و مسئولیت بروز هرگونه اشکال از جمله برگشت ، تاخیر، بلوکه ارز و … که بر اساس درج اطلاعات ناقص و یا اشتباه در فرم حواله ایجاد گردد بر عهده مشتری بوده و صرافی هیچگونه مسئولیتی بر عهده نمی گیرد.

۳٫ کلیه کارمزدها و هزینه ها جهت اصلاحیه و پیگیری مجدد بر عهده مشتری می باشد.

توجه: قابل ذکر است در صورت  نقص یا اشتباه در اطلاعات موجود در فرم حواله بانکی, برگشت  آن حواله گاهی  تا چند ماه به طول می انجامد و به عهده خریدار حواله است.

۴٫ حواله های ارزی فقط در صورت تاییدیه برگشت بانک یا کارگزار مربوطه از نظر صرافی برگشتی طلقی می شوند و مشتری بایستی برای اثبات ادعای خویش مستندات لازم را ارائه دهد.

۵٫ در صورت برگشت حواله به هر دلیل ( نواقص اطلاعات حساب گیرنده ، قوانین بین المللی پولشویی و  قوانین تحریم بانکی ایرانیان ) کارمزد بانکی مربوطه از آن کسر شده و حواله مربوطه به صورت خالص برگشتی به مشتری مسترد خواهد شد و ظرف ۲۴ ساعت پس از برگشت باید از طرف مشتری تعیین تکلیف شود.

الف – در صورتی که مشتری اعلام به حواله مجدد نماید(در شرایطی که امکان حواله مجدد وجود داشته باشد) می بایست کارمزدهای مربوطه حواله فوق را پرداخت نماید .

ب – در صورتی که مشتری درخواست وجه ریالی حواله را داشته باشد  فقط به نرخ روز (نرخ خرید) با مشتری محاسبه و تسویه می گردد.

توجه : نرخ اولیه خرید حواله ملاک تسویه نمی باشد و چه قیمت ارز مربوطه بالا رفته یا پایین آمده باشد فقط به نرخ روز از مشتری خریداری می شود .

۶٫ چنانچه وجه حواله ارزی صادره جهت امور سیاسی، نظامی، انرژی هسته ای و سایر مواردی که با قوانین بین المللی در تناقض باشد ،مسئولیت آن به عهده مشتری می باشد .

۷٫ ذکر نام فرستنده حواله (BY ORDER) :

این صرافی فقط در شرایطی می تواند نام فرستنده را در حواله بانکی ذکر کند که از قوانین کارگزار یا بانک مربوطه مانعی نداشته باشد و در غیر اینصورت از نوشتن نام فرستنده معذور است.

۸٫ حواله با هماهنگی قبلی و در صورت تسویه کامل قطعی تلقی می گردد.

۹. حواله های بانکی ناخالص بوده و کارمزدهای بانکی پس از رسیدن به مقصد از شخص گیرنده توسط بانک مقصد کسر خواهد شد و با توجه به کشور و نوع بانک گیرنده کارمزد بانک متغیر است و این صرافی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

تذکر ۱: از اکثر حواله ها بانکی بسته به نوع بانک و کشور مقصد مبلغی از حواله توسط بانک واسطه و گیرنده به عنوان کارمزد کسر می شود.

تذکر ۲ : حواله هایی که بصورت مستقیم از یک بانک به همان بانک گیرنده واریز می شود به صورت کامل (NET)  و بدون کسر کارمزد بانکی به حساب گیرنده واریز می شود (با هماهنگی صرافی)

۱۰٫ زمان رسیدن حواله های بانکی :

روال عادی انجام حواله های بانکی  ۷ روز کاری است (بدون در نظر گرفتن تعطیلات کشور مبداء و مقصد).

۱۱٫ در صورت تاخیر بیش از ۱۰ روز مشتری موظف است موضوع را جهت بررسی و پیگیری به اطلاع صرافی برساند.در صورت نرسیدن حواله ظرف ۱۴ روز بعد از ارسال، به مدت ۱ ماه این صرافی را مطلع نمایید در غیر این صورت مسئولیتی به عهده این صرافی نمی باشد.

۱۲٫ طبق قوانین بین المللی پولشویی بیشتر بانک ها از دریافت حواله های ارسالی (به خصوص دلار ) به حساب های حقیقی ممانعت می کنند و در صورت بلوکه یا برگشت حواله هایی که گیرنده آن شخص باشد مسئولیت آن به عهده خریدار حواله است.


قوانین خاص بانکی برخی کشورها :

به دلیل قوانین سخت و محکم کشورهای اروپایی و امریکایی به کلیه مشتریان توصیه می شود از قوانین بانکی کشور گیرنده اطلاع لازم و کافی را بدست آورد و سپس اقدام به ارسال ارز نمایند.

طبق قوانین کشورهای انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن حواله های داخلی (انتقال از یک بانک به بانک دیگر در همان کشور) شرایط خاصی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و فعالیت های غیر قانونی وضع گشته است و نظارت کاملی برای جابجایی مبالغ بالا انجام می گیرد و گاهی بانک ها پس از قبول حواله های داخلی با مبلغ بالا، آن مبلغ را بلوکه کرده و تا زمانی که گیرنده مستندات قانونی کافی جهت واریز  به حساب را ارائه ننماید برای ایشان مجوز برداشت صادر نمی گردد.

در برخی کشورها برای حسابهایی که متعلق به اشخاص حقیقی بوده محدودیت های خاصی قائل می شوند که توصیه می گردد قبل از ارسال حواله با بانک گیرنده هماهنگی لازم صورت پذیرد.

سایدبار کشویی

صرافی ولیعصر(عج) Tehran

اوقات شرعی

asas